Otonom Bakım Nedir? Bu İngilizceden Autonomaus Maintenance kelimelerinin çevirisi olarak gelmiştir. İngilizce kısaltması AM’dir.

Şirketler Total Productive Maintenance'ı (TPM) uygulamaya başladıklarında, genellikle Otonom Bakım’ı (AM) deneyerek başlarlar. Bu, AM'nin TPM'nin önemli ayırt edici özelliklerinden biri olduğu ve aynı zamanda doğru anlaşıldığı zaman en önemli etkinliklerden biri olduğu anlaşılabilir bir durumdur. AM'yi doğru anlamak için bakım faaliyetlerini yürüten üretim ekiplerinden ziyade, TPM içinde bir iyileştirme faaliyeti olarak görülmelidir.



Japonya'da TPM'nin evrimi sırasında AM, üretim ekiplerinin 5S faaliyetlerinden kaynaklandı, çünkü Kalite, Teslimat ve özellikle maliyet performansının önündeki engellerle başa çıkabilmek için öncelikle donanım koşullarını iyileştirmek için gerekli olan ilkeleri uyguladılar. AM, bakım maliyetlerini ya da görevleri üretim yerine teslim etmek isteyen bakım departmanlarını azaltma isteğinin bir sonucu değildi, daha ziyade ekipmanlarını kontrol etmek ve geliştirmek isteyen üretim ekiplerinin sonucuydu.

Ekipman performansı, ekipmanın Kullanılabilirliği, Performansı ve Çıkış Kalitesine bağlı olarak endüstri standardı haline gelen OEE (Genel Ekipman Etkinliği)kullanılarak ölçülür. Bu üç faktör daha sonra genellikle en çok katkıda bulunanlar Kayıplar, Bozukluklar, Küçük Duruşlar ve Hız Kaybına dönüştürülür. Bu TPM'den, Arızalar, Küçük Duruşlar ve Hız Kayıplarının ana sebebi ekipmanın hızlandırılmış bir şekilde bozulmasıdır -% 70 kadarı Ekipman kayıplarının önlenmesi, ekipmanın önlenemez bozulmasına bağlıdır. Burada Otonom Bakım devreye girer.

Otonom Bakım sadece hızlandırılmış bozulmanın restorasyonu ve önlenmesidir ve OEE üzerinde büyük bir olumlu etkiye sahiptir. Bakım görevlerini üstlenen üretim ekiplerinden ziyade, adım adım iyileştirme sürecidir. 

Otonom bakım adımları , AM’nin yedi adımı üç aşamayı takip eder.  İlk aşama, İlk Temizlemenin, Kirlilik ve Erişilemeyen Kaynakların Elimine Edilmesi ve Geçici Temizlik ve Denetim Standartlarının ilk üç adımını takip eder.

1.Adımı gerçekleştirmek için, İlk Temizlik, üretim, bakım ve mühendislik personeli ekipleri ekipmanı kapatır ve kilitlerler ve daha sonra, herhangi bir bozulma belirtisi arayan derinlemesine bir temizlik ve inceleme gerçekleştirirler. Yönetim, bu pilot egzersizlere sıklıkla katılır - bir fabrika müdürü bana, sadece bir AM atölyesinde yer alarak gerçekten anlaşıldığını söyledi. 'Şeytan detaydadır' - sadece tüm bozulma belirtilerini tespit ederek ve geri yükleyerek, donanım performansının tamamen geri yüklenmesini sağlayabiliriz.

Bu önemli bir noktayı ortaya çıkarır – Otonom Bakım bazı kaynaklar gerektirir ve bu ilk alıştırma sırasında ortaya çıkan sorunlar sekiz hafta içinde ele alınmalıdır, bu yüzden tavsiye her zaman bir makineyi derinlemesine incelemek yerine, her zaman bir makineye bakmaktır. Bunun avantajı, bir tesisin donanım bozulma derecesini ve onu ortadan kaldırmak için gereken kaynağı hızla keşfetmesini mümkün kılmasıdır.



Adım 2, Kontaminasyon ve Erişilemeyen Alanların Kaynaklarının Ortadan Kaldırılmasıdır - takım geri yüklendikten sonra, bozulmaya neden olan ve temizlik ve bakım için erişilebilirliği artırarak tüm kirlenmeyi kontrol ederek yeniden bozulmadığından emin olmamız gerekir. İşte bu noktada ekipleri yaratıcı düşünmeyi ve kirlenmenin temel nedenlerini araştırıp kaynakta kontrol etmeleri istenmektedir. Adım 2 önemlidir, çünkü kirliliği kontrol etmezsek, sonsuz bir temizlik ve yenileme döngüsünde kilitlenebiliriz.

Bu daha sonra 3. Aşamaya, Geçici Temizlik, Muayene ve Yağlama Standartlarının Oluşturulmasına yol açar. Ekipmanın şartlarından ayrı olarak bu standartlar, Otonom Bakım'ın en görünür kanıtıdır. Mevcut dokümantasyondan yola çıkarak, AM ekibi, yağlama ve kontrol planını takip ederek, erişilebilirlik, yağlama akışı vb. İle ilgili herhangi bir problemi not eder ve temizlenecek, kontrol edilecek veya yağlanacak standart belirtme kalemlerini, kullanılacak yöntemleri ve sıklık ve sorumlulukları geliştirir. Bazı teknik kontroller, üretim yerine bakımın sorumluluğunda olabilir ve bu, belgelerde belirtilmektedir.

Bu adım ayrıca, ekipmanın ve denetim sürecinin görsel yönetimini de kapsamaktadır - işaretleme göstergeleri ve gözetleme camları ve hatta denetimlerin gözden kaçmasını önlemek için inceleme yolunu görsel olarak numaralandırmak. 1-3. Aşamaların nihai sonucu, temizlik, muayene ve yağlama için görsel olarak yönetilen bir standart ile restore edilmiş ve geliştirilmiş bir donanım parçası olmalıdır.

İkinci ve üçüncü aşama olan 4-7. Adımlar, üretim becerilerini ve bilgisini geliştirerek ve ekip otonomisini geliştirerek ilk üç adımı pekiştirir, böylece üretim ekibi ekipmanlarının sahipliğini geliştirir, şirket politikasına uygun olarak kendi hedeflerini belirlemeyi öğrenir. Kendi iyileştirme faaliyetlerini yönetir. Bu, AM'nin ikili özelliğini, geri yükleme ekipmanını, aynı zamanda insanları ve küçük grup aktivitelerini geliştirmeyi göstermektedir.

Bu, büyük bir donanım tabanımız ve dönen vardiyalarda az sayıda insan ile 7/24 çalışmanın olduğu süreç endüstrilerinde bir zorluk oluşturabilir. AM etkinliğine odaklanmak burada daha da önemlidir ve donanım sıralaması genellikle AM ​​için öncelikli ekipmanı tanımlamak için kullanılır. Yine önerilen yaklaşım, AM faaliyetlerini hızlandırmak ve santral çapındaki AM'yi uygulamaya başlamadan önce pilottan öğrenmektir.
otonom bakım

Şirketlerin Otonom Bakım'ı uygulamada yaptıkları en yaygın hatalar, yenileme ve iyileştirme adım adım sürecine girmeden ve aynı zamanda donanım durumu ve kaynağı hakkında bilgi edinmeden önce çok büyük bir uygulama ile başlamaya başlamadan, son noktada - geçici standart ile  - başlamaktır.




Post a Comment