Toyotizm sistemi 1970'lerden itibaren yürürlükte olan endüstriyel bir model olarak Fordizm'in yerini alacak.

Toyotizmin Doğuşu

Toyotizm, mühendisler Taiichi Ohno (1912-1990), Shingeo Shingo (1909-1990) ve Eiji Toyoda (1913-2013) tarafından geliştirilmiştir.

Bu üretim modeli,1948ve 1975yılları arasında Japon otomobil üreticisi Toyota'nın adını aldığı fabrikalarında geliştirildi.

Yöntem, savaş sonrası dönemde Japon endüstrilerini kurtarmak için tasarlandı. Ülkenin yok olmasıyla birlikte küçük bir pazar ve hammadde ithalatında zorluk çeken Japonya'nın mümkün olan en düşük maliyetle üretim yapması gerekiyordu.

Eiji Toyoda ve Taiichi Ohno Toyotizm yaratıcılarıdır.

Toyotizmin Özellikleri

Taiichi Ohno, depo kiralarından tasarruf etmek için araba üretmeye başlamak için emir almanın en iyi olacağını fark etti.

Hammaddelerin ve malların depolanması için yer tasarrufu sağlayarak, fabrikalar atıkları, bekleme sürelerini, aşırı üretimi ve nakliye tıkanıklıklarını azaltarak verimliliği arttırdı.

Ülkenin coğrafi koşullarına rağmen, alanları ve küçük tüketici pazarlarıyla Toyota, dünyanın en büyük otomobil üreticisi haline geldi.

Bu ancak, Toyotizm sisteminin esnek üretiminin mal akışının hızını ve dakikliğini sağlayan taşıma ve iletişim araçlarındaki teknolojik ilerleme sayesinde mümkün olmuştur.

Hammadde temini, üretim ve satış sistemleri arasındaki senkronizasyon başarının sırrıydı.

Toyotizmin İnovasyonları

Toyotizm izin verilen değişiklikleri getirdi:

talebe dayalı üretim;stokların azaltılması;üretilen ürünlerin çeşitlendirilmesi;üretim aşamalarının otomasyonu;çok daha yetenekli ve çok işlevli işgücü.

Toyota mühendisleri, yalnızca ihtiyaç duyulanı üretip stoklayarak üretimi tamamen rahatlattı. Zamanlama sistemi " Tam zamanında " olarak biliniyordu .

Toyotizm , maliyetleri düşürmek için teknolojik inovasyona yatırım yaptı

Otomasyon, giderek artan modern makineler kullanarak, işgücü maliyetlerini önemli ölçüde azaltmıştır. Buna karşılık, bu çok nitelikli  profesyonel liderliğindeki çalışma ekiplerinde çalışır.

Bu aynı işçiler üretim sürecinin başından sonuna kadar kalite kontrolünden sorumlu olacaklardır.

Son olarak, Toyotizm'in yönetime ilişkin ilkelerini vurgulamaya değer:

"Kaizen" : iş operasyonlarını kesintisiz bir şekilde geliştirmek;"GenchiGenbutsu" (Git ve gör): üretim süreçlerinin kaynaklarının ve üretim sorunlarının analizinden oluşur.

1970'lerden sonra, ardışık petrol krizleri kapitalizmi sarstığında, Toyotizm modeli dünyaya yayılacaktı.

Bu yöntem, Üçüncü Sanayi Devrimi'nin kilometre taşlarından biriydi .

Fordizm ve Toyotizm

.Sonuçta, yaratıcılarından biri olan Taiichi Ohno, Amerikalı otomobil üreticilerinin çalışmalarını gözlemlemek için Detroit'e gitti.

İki üretim yöntemi arasındaki ana farklılıklara bakalım:

Fordizm Toyotizm Arası Farklar

Üretim sistemi

Seri üretim, katı ve merkezi

Esnek ve çok yönlü

yapı

hiyerarşik

Şirket inovasyon, iş yönetimi ve iç kontrol mekanizmalarına dayanmaktadır.

İş bölümü

Görevler uzmanlaşmıştır

Bir işçi birkaç makineyi kontrol eder ve böylece işçi sayısını azaltır

Hesap

Aynı ürünün büyük üretimi

Sürekli tüketim gereksinimleri nedeniyle üretimde çeşitlilik

ücret

Yüksek ücretler, çünkü işçiler tüketici olmak istiyordu.

Yüksek ücretlerle değil, verimlilik artışlarıyla desteklenir

stokları

Her zaman stoklu ürünler vardır

Ürün stoğu talebe uygun olmalı


Toyotizm Eleştirisi

Toyotizm tarafından varolan aynı avantajlar ciddi sorunlar haline gelebilir. Sonuçta, bu model hammadde ithalatına bağlıdır ve önemli ürün stoklarına sahip değildir.

Verimlilik artışıyla birlikte, daha az insan gücü gerekir ve bu da iş azaltan teknoloji nedeniyle işsizliğin artmasına neden olur.

Bu nedenle, bu endüstriyel model ekonominin ikincil sektöründeki işsizlikten sorumlu olanlardan biridir. Aynı şekilde, üretim sürecinde dış kaynak kullanımındaki artış nedeniyle olumsuz etkiye sahiptir.


Toyotizm'in sürekli kalite kontrol mantığından yola çıkarak, ISO kalite sertifikalarına tüm dünyada saygı duyulmaktadır.Toyota, ürünlerini müşteri gereksinimlerine uyarlamak için pazar araştırmasına büyük yatırım yaptı.

Post a Comment