Fordizm Henry Ford tarafından tasarlanan üretim hattında dayalı bir seri üretim modudur.

Üretken sürecin rasyonelleşmesi ve düşük maliyetli ve sermaye birikiminin üretimi için temeldi.


Fordizm yaratıcısı Henry Ford onuruna seçildi. 1914 yılında ilk otomatik yarı otomatik üretim hattını kurdu.

Bu, İkinci Endüstri Devrimi'nin yönetim modeli olacak ve 1980'lerin ortalarına kadar sürecekti.

Üretim hattı olarak adlandırılan bu seri üretim sistemi, makine ve endüstriyel tesislerin geliştirilmesine yapılan yoğun yatırımlarla mümkün olan yarı otomatik montaj hatlarından oluşuyordu.

İki mühendis, motoru bir Ford T'ye soktu.

Sırasıyla, Fordism, bu ürünleri üretim maliyetini azaltarak ve üretilen ürünleri ucuzlaştırarak kitle tüketici pazarına erişilebilir hale getirdi.

Fiyatlardaki düşüşe, üretilen ürünlerin kalitesindeki bir düşüş eşlik ediyordu .

Sonuç olarak, bu model tüm dünyaya yayılmış ve savaş sonrası dönemde konsolide olmuş ve gelişmiş ülkelere altın yıllarının refahını garanti etmiştir.

Buna ek olarak, benzeri görülmemiş bir ekonomik büyümeye neden oldu ve bu ülkelerde sosyal refah toplumlarının kurulmasına izin verdi. Üretim deseni, başta çelik ve tekstil sektörlerinde olmak üzere diğer üretim hatlarına ulaştı.



Henry Ford ve Fordizm

Henry Ford (1863-1947), fabrikasında "Ford Motor Company" adlı Ford otomobil üretim sisteminin yaratıcısıydı.

Ondan 3 temel ilkeyi takip ederek doktrinini oluşturdu:

Yoğunlaştırma: üretim zamanını dinamize izin verir;Ekonomi: üretimi stokları ile dengede tutmayı amaçlar;Verimlilik: Her bir işçinin azami emeğini çıkarmayı amaçlar.

Fordizm ve Taylorizm

Henry Ford, Frederick Taylor’u Taylorism olarak adlandırdı , montaj çizgisi kavramı hakkındaki ilkelerini geliştirdi .

Taylorizm, hareketlerin rasyonelleştirilmesi ve üretim kontrolünün yoluyla işçi verimliliğini arttırmaya çalıştı. Yaratıcısı Taylor, teknoloji, girdi temini veya ürünün pazara sunulması konularında umursamadı.

Öte yandan, Ford, hammadde kaynaklarından parça üretimi ve araçlarının dağıtımına kadar kontrol ettiği dikeyleşmeyi de içeriyordu. Bunlar, iki yöntem arasındaki temel farklar olacaktır.

Fordizm'in Yenilikleri

Fordizm'in ana yenilikleri doğada teknik ve örgüttür.

Bunlar arasında, çalışanlara kadar üretilecek ürünün bir parçası olan konveyör bantlarının yerleştirilmesi göze çarpıyor. Son derece zorlu ve tekrarlayan işler yapmaya başladılar.

ABD'de 1920'lerde Ford T üretim hattı

Bu işçiler, tabi oldukları ve kısıtlandıkları fonksiyonel uzmanlık nedeniyle, üretimin diğer aşamalarını bilmedikleri için kalifiye olamadılar.

Mesleki yeterlilik eksikliğinin yanı sıra, işçiler zor çalışma günü ve iş haklarıyla acı çektiler.

Buna rağmen, endüstriyel işçi sınıfının yaşam standardındaki gelişme dikkat çekiciydi ve bu işçilerin tüketici olarak kurulmasına izin verdi.

Fordizm'in Kaybetme Dönemi

Üretken yöntemin sertliği nedeniyle, Fordizm 1970'lerde düşmüştür.

Bu süre zarfında, ardışık petrol krizleri ve Japonların otomobil pazarına girişi gerçekleşti.

Japonlar Toyotism'i tanıtıyor , yani elektronik ve robotik kullanımının vurgulandığı Toyota üretim sistemi.

Fordizm ve Toyotizm

1970'lerde Fordist üretim modelinin yerini oyuncakçılığa bıraktı. Bu, Japon fabrikası Toyota tarafından geliştirilmiştir.

Toyotismo'da çalışanlar uzmanlaşmıştır ancak nihai ürünün kalitesinden sorumludur.

Fordizm'den farklı olarak, ürün stoklanmamıştır. İmalat yalnızca talep olduğunda ve üretim fazlası olmadığında gerçekleşir. Bu depolama ve hammadde alımlarında tasarruf sağlar.

Böylece, 1970'lerin ve 1980'lerin başlarında, Ford Motor Company, ilk otomobil üreticisinin General Motors'a olan konumunu kaybetti. Daha sonra, Japon otomobil üreticisinin dünyanın en büyüğü olduğu 2007'de Toyota tarafından değiştirildi.

Post a Comment